RATIONALE

Welkoop kent een kleurrijke historie die terugvoert tot 1896 in de tijd van de landbouw coöperaties. Inmiddels is Welkoop uitgegroeid tot een eigentijdse formule waarin het moderne buitenleven centraal staat. Welkoop telt 154 winkels met circa 1.200 medewerkers, per winkel gemiddeld 1.000 m2 verkoop vloeroppervlakte en circa 10.000 artikelen op voorraad. Onder het motto ‘Verstand van tuin en dier’ biedt Welkoop een breed assortiment, deskundig advies en service met een glimlach. Agri Retail is de organisatie achter de Welkoop winkels. Op het hoofdkantoor en distributiecentrum in Ede maken zo’n 100 medewerkers zich sterk om de marktpositie van de aangesloten winkels verder uit te bouwen. Agri Retail is er voor de franchisenemers met hulp en advies op het gebied van formule management, category management, marketing, HR en professionele IT ondersteuning. Na 11 jaar had het oude verkoopsysteem haar grenzen bereikt. Het systeem was technisch verouderd en complex geworden. Dit vertaalde zich in algehele traagheid, hoge kosten, moeilijk kunnen toevoegen van nieuwe functionaliteit en gebruiksonvriendelijkheid. Ook wilde men kunnen aansluiten op het nieuwe winkelen waarbij de klant bepaalt waar hij zijn informatie haalt of transacties afhandelt. Daarom was een platform nodig dat de fysieke winkels kon verbinden met de online wereld. En er was een sterke wens tot het vergroten van de beleving voor klanten. In februari 2013 startte een multidisciplinaire werkgroep met zelfstandige franchisenemers en deelnemers van Agruniek Rijnvallei, Agrifirm en Agri Retail om de selectie te begeleiden.

In een Request for Proposal procedure kwam men van een long list tot een short list met 2 aanbieders. Beide aanbieders mochten in een Proof of Concept volgens een voorgeschreven script hun oplossing demonstreren. In oktober 2013 viel de keuze definitief op cross-channel retail platform ASPOS van Valk Solutions. Deze case-study behandelt de aanpak na dit besluit en de gerealiseerde voordelen voor Welkoop.