ASPOS klaar voor Belgische markt

Nu we steeds meer Belgische klanten mogen verwelkomen zijn wij ASPOS verder gaan uitbreiden om aan de specifieke wensen te voldoen van de Belgische markt. In België gelden andere regels qua wetgeving en werkwijze pinafhandeling.

ASPOS is op basis van deze vragen aangepast om te voldoen aan de Belgisch wetgeving. Denk hierbij aan een nieuwe pin protocol om maaltijdcheques, ecocheques en cadeaupassen te kunnen verzilveren, meertaligheid in de POS (Nederlands/Frans) en acties op wichtbarcodes i.p.v. op prijs.

Nieuw pin protocol

  • Dubbele pintransacties
    In ASPOS ondersteunen wij momenteel de mogelijkheid tot meerdere keren pinnen binnen één ASPOS transactie. Dit is uitsluitend mogelijk via het WIPay protocol. Het Wipay protocol werkt alleen op de nieuwere Worldline terminals.
  • Belgische betaalmethoden
    Naast de mogelijkheid om dubbele pintransacties binnen ASPOS te kunnen doen, is de mogelijkheid ontwikkeld om maaltijdcheques, ecocheques en cadeaupassen van Monizze, Edenred en Sodexo te accepteren. Ook dit is alleen mogelijk via het WIPay protocol.
  • Betaalsoortengebruik begrenzen op artikelgroepen
    Uitsluitend food mag met de maaltijdcheques en ecocheques betaald worden. Met de cadeaupassen mogen alle soorten producten betaald worden.

BTW België
België kent naast een BTW-laag en BTW-hoog tarief ook een BTW-midden tarief (van 12%) voor o.a. margarine en diverse diensten. BTW-midden is toegevoegd aan ASPOS en meegenomen in journalen en andere boekhoudkundige rapportages en financiële koppelingen.

Meertaligheid in POS (Nederlands/Frans)

  • Meertalige artikelbestanden
    Voor het tonen van bijvoorbeeld Franse omschrijvingen en ingrediëntendeclaraties in ASPOS is het belangrijk dat niet alleen de leveranciers van de producten de data meertalig aanleveren, maar dat ook onze JDS databank deze data meertalig kan opslaan en kan exporteren naar ASPOS.
  • Meertalige winkelexperience met ASPOS
    Het is van belang dat in België zowel een Nederlandstalige als Franstalige consument dezelfde winkel experience geboden kan worden. Om deze reden zijn de volgende consumenten uitingen beschikbaar gesteld binnen de ASPOS omgeving: klantendisplay, kassabon, pakbon, factuur, e-mails.
    Voor de kassa medewerker is het mogelijk om de POS op te starten in de gewenste taal. Afhankelijk van de default taalcode waarop de vestiging wordt ingesteld, wordt bepaald in welke taal het klantendisplay wordt getoond. Wanneer een klant zich niet identificeert, worden bovengenoemde uitingen in de defaulttaal van de vestiging getoond. Wanneer een klant zich identificeert, zal het mogelijk gemaakt worden om de taal van deze uitingen aan te passen naar de voorkeurstaal van de klant, ongeacht dat de vestiging default op een andere taal staat.

Acties op wicht barcodes ipv prijs
In ASPOS worden wichtacties op basis van een prijs in de barcode berekend. Volgens de Belgische wet- en regelgeving mogen leveranciers richting hun klanten geen verkoopprijzen opleggen. Om deze reden wordt in België gewerkt met wicht in de barcodes, in plaats van met prijzen in de barcodes. Dit is een verschil ten opzichte van de werking in Nederland. Om deze reden is het nu mogelijk om op basis van andere waarden in de bestaande settings het gewicht uit de barcode te halen, om deze af te zetten tegen de verkoopprijs en actieprijs in de POS.

Kortom, ASPOS is klaar voor de Belgische retailmarkt.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Krijg toegang tot exclusieve informatie. Abonneer nu!

Contact us

We’re here for you.

You can contact us at any time by:

  • Phone on +31 (0)348 431 490

  • Chat with the chat function on this screen

  • Completing the form bellow:
  • You're subscribing!

    That's great!

    Neem contact op

    We staan voor je klaar.

    Je kunt altijd contact met ons opnemen:

  • Telefoon op +31 (0)348 431 490

  • Chat met de chatfunctie op dit scherm

  • Invullen van het formulier hieronder
  • Je schrijft je in!

    Wat fijn!