Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bij Valk Solutions

Bijdrage aan een betere wereld

Doelstelling

Er zijn verschillende interpretaties van duurzaamheid. Bij Valk Solutions definiëren we duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen in brede zin als het bijdragen aan een betere wereld.

Als tegenwicht voor alomtegenwoordige consumptie, willen we waarde creëren, iets toevoegen voor deze en volgende generaties. Lees er meer over in ons MVO-beleid.

Sustainability and CSR policy

Cultuur

Valk Solutions heeft als familiebedrijf van nature een lange termijn horizon. We zijn gestart in 1989 en gestaag gegroeid tot een sterke onderneming met meer dan 100 medewerkers. Decennia lang hebben we gewerkt, ervaring opgedaan en geleerd. We hebben onszelf meermalen opnieuw moeten uitvinden, zowel in techniek als in doelgroep en organisatie. Elke les uit het verleden maakt ons sterker voor de toekomst. Wij zijn uitgesproken en standvastig in ons beleid, soms ook tegendraads. Waar anderen uitbesteden organiseren wij in-huis, waar anderen bezuinigen, investeren wij in mensen en middelen. Waar velen de detailhandel de rug toekeren (“het einde van de winkel is nabij”), zien wij een mooie toekomst voor de detailhandel. Deze cultuur van standvastig bouwen en samen met klanten vooruitkomen is de drijvende kracht achter ons duurzaam ondernemerschap.

Retail

Klanttevredenheid is ons belangrijkste doel. Mede om commerciële redenen, want tevreden klanten doen meer en genereren inkomsten. Maar onze drive om klanten tevreden te stellen gaat dieper. Van oudsher is de retail gericht op assortimenten en branding.

Technologie en digitalisering maken nu het verschil in de retail. Levensvatbare detailhandel vereist dat je je gegevens op orde hebt en dat je ten volle gebruik maakt van de mogelijkheden van internet, zowel in de (web)winkels als in de toeleveringsketen. Dat is ons vak, dat is wat we doen en wie we zijn als Valk Solutions. Wij bouwen mee aan een gezonde toekomst voor retail. Digitalisering heeft grote invloed op de primaire bedrijfsvoering van onze klanten. Dat vraagt om wederzijds vertrouwen en langdurige relaties waarin we samen duurzame vooruitgang boeken volgens meerjarige roadmaps van klanten.

Dagelijks ondersteunen we 35.000 gebruikers in hun bedrijfskritische retail processen. We verwerken 250 miljoen transacties per jaar voor klanten. In al die jaren is er nog nooit een winkelketen geweest die uit onvrede bij ons is weggegaan.

Sustainability and CSR policy
Sustainability and CSR policy

Technologie

Bij Valk Solutions zagen we al vroeg de kansen van internet. We hebben de managed cloud omarmd. Servers, gegevens en software worden veilig centraal getrokken zodat we één waarheid creëren voor onze klanten.

Ons centrale serverpark maakt duizenden lokale servers in winkels overbodig, dat is een groene oplossing met minder stroomverbruik en minder CO2-uitstoot Onze centrale data-engine ondersteunt een reeks online en realtime saas-applicaties. Variërend van kassa tot webshop, en van ordermanagement tot loyaliteit. De applicaties draaien ‘schoon’ in de browser en de centrale gegevens worden altijd bijgewerkt. Zo ziet de hele keten één actuele voorraad, werken winkels en webshops op dezelfde distributiecentra, kunnen weborders uit nabije winkelvoorraden worden geleverd en zijn er minder vervuilende transport bewegingen. De software optimaliseert voorraden met minimale order- en retourstromen. Assortimenten, in- en verkoopprijzen, bestellingen en pakbonnen worden digitaal uitgewisseld zonder verouderd papierwerk en zonder telefoon- en faxverkeer. Mailings en aanbiedingen zijn geautomatiseerd, er is geen afval van drukwerk dat ook nog rondgebracht moet worden. Zo fungeert ons cloud platform als duurzaam fundament onder de omnichannel roadmaps van onze klanten.

Services

Wij bouwen en onderhouden de software in eigen huis. Met gedegen kennis van retail processen vertalen wij altijd de nieuwste technische mogelijkheden naar oplossingen voor klanten.

Zo creëren we meerwaarde. Dit doen we op een duurzame manier met standaard software, zonder tijdelijk maatwerk. Klanten stappen bij ons in en in de loop der jaren nemen we hen steeds weer mee naar nieuwe versies van het platform. Zo lopen klanten nooit achter, ze blijven altijd up-to-date. We bedenken continu nieuwe diensten waardoor de toegevoegde waarde op het platform steeds groter wordt. We vervullen een brugfunctie naar applicaties van derden die een open API gebruiken naar ons platform. We hosten de software op centrale serverparken en monitoren proactief de performance. Onze specialisten adviseren klanten over hun beste inrichtingskeuzes. Onze one stop shop klantenservice biedt ondersteuning bij gebruikersvragen en storingen. Naast software leveren wij ook alle benodigde hardware met oplostijdgaranties bij storingen. Zo tonen we ons betrokken en ontzorgen we klanten in duurzame dienstverlening.

Sustainability and CSR policy

Organisatie

Betrouwbaar, betrokken, professioneel en innovatief zijn onze kernwaarden. Wij selecteren professionals op hun drive om klanten voor de lange termijn tevreden te maken. Met meer dan 100 vaste medewerkers investeren wij duurzaam in kennis en klantrelaties. Als goede werkgever zorgen wij voor een prettig klimaat waarin mensen kunnen leren en groeien. Senior vacatures vervullen wij het liefst vanuit eigen gelederen. Onze medewerkers zijn ook partners en ouders en hun gezinnen kunnen rekenen op een vast inkomen van ons bedrijf. Salarissen en emolumenten worden feilloos uitbetaald. Elke dag serveren wij een gezonde lunch. Er is ook vers fruit uit de landwinkel. Rokers ontmoedigen we door ze te beperken tot een dakterras. Wij schenken geen alcohol op kantoor, ook niet na werktijd. We motiveren mensen om goed te doen aan zelfzorg met voldoende rust en ontspanning. Dat zien we terug in een hoog verlofverbruik en een laag ziekteverzuim. Waar mensen zich niet lekker voelen gaan we actief in gesprek. Waar nodig schakelen we een bedrijfsarts in. Periodiek bieden wij een gezondheidsonderzoek aan. Zo dragen wij als organisatie bij aan een beter leven voor onze medewerkers. We zijn ook sponsor van Terre des Hommes door hun kringloopwinkels gratis te automatiseren.

Omgeving

Als kenniswerkers en softwarehuis zijn we een relatief schoon bedrijf. Voor toekomstige generaties is het belangrijk om onze footprint zo klein mogelijk te houden. Daarom zijn wij centraal in het land gevestigd om onnodige kilometers te voorkomen. Wij werken zoveel mogelijk met vaste en lokale leveranciers. We rekruteren onze medewerkers lokaal om de dagelijkse limieten voor woon-werkverkeer te vergemakkelijken. Dankzij goede tooling kunnen we 99% van onze circa 100.000 klantcontactmomenten per jaar op afstand beheren. Al onze medewerkers beschikken over thuiswerkfaciliteiten. Ons kantoor werkt grotendeels digitaal met een minimum aan printers. De facturatie is volledig gedigitaliseerd. Wij leveren hardware uit voorraad die periodiek in bulk wordt aangevuld. Onze parkeerplaats biedt oplaadpunten voor elektrische auto’s. Ons kantoorgebouw is gebouwd van duurzame materialen en goed geïsoleerd. Afval wordt gescheiden. Ons dak staat vol met zonnepanelen waarmee we in een derde van onze energiebehoefte voorzien en overschotten terugleveren aan het energienet. Zo dragen we bij aan een schone omgeving voor onze kinderen.

Sustainability and CSR policy
Sustainability and CSR policy

Tenslotte

Als Valk Solutions zijn we ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en dragen we op verschillende manieren bij aan een betere wereld zoals beschreven in dit MVO-beleid. Voor de toekomst zien we de volgende extra mogelijkheden:

  • Ondersteuning bring your own device, zodat apparatuur langer kan worden hergebruikt en gebruikt en afvalstromen worden verminderd.
  • Kunstmatige intelligentie inzetten voor vraagvoorspelling, zodat voorraden op elkaar afgestemd zijn en retourstromen verminderen.
  • Gebruik van elektronische schapetiketten voor dynamische prijsstelling zodat schapetiketten niet altijd vervangen hoeven te worden en houdbaarheid gemonitord kan worden.
  • Implementeer RFID-technologie in onze software zodat voorraden nog nauwkeuriger kunnen worden gevolgd.
  • Ondersteuning van de kassavrije winkel waarin helemaal geen hardware nodig is om alle services in de cloud te berekenen en uit te voeren.
  • Uitfaseren van de laatste servers in ons kantoorpand.

Request a free brochure

Gain more insight and get your free ASPOS brochure here.

Register to our newsletter

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Krijg toegang tot exclusieve informatie.
Abonneer je nu!

Register to our newsletter

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Krijg toegang tot exclusieve informatie.
Abonneer je nu!