Jaarbericht 2022 – Klanten breken record op ASPOS

Ondanks de economische tegenwind heeft Valk Solutions het kalenderjaar weer positief kunnen afsluiten. De klanten van Valk Solutions hebben gezamenlijk een record verkoopomzet van 4,2 miljard euro gerealiseerd op het unified commerce platform ASPOS. Naast een groei van online zag de Montfoortse onderneming vooral in de winkels de volumes weer groeien. Ook op de drukste dagen voor Kerst is het private cloud platform buitengewoon robuust gebleken. In dit jaarbericht doen oprichter eigenaar Robert Valk en algemeen directeur Karin Valk verslag van hun hoogte- en dieptepunten.

Marktpositie

Karin trapt af: “We hebben ook dit jaar weer afscheid moeten nemen van ondernemers die hun zaak moesten sluiten. Gelukkig konden we dit verlies ruimschoots compenseren. Succesformules als Primera, Hubo, Wibra en Welkoop openden nieuwe winkels, maar ook honderden nieuwe klanten stapten in. Zo sloot AKO zich aan, inclusief de winkels achter de douane op Schiphol. Deze verkooppunten van AKO zijn deels onbemensd en werken dan ook voor 100% met onze selfservice oplossingen. Ook de verfwinkels van Voordeelmarkt en de Kookwinkels van Oldenhof zijn uitgerold. Het Belgische Veritas is met 119 vestigingen overgestapt van Centric naar de ASPOS cloud, compleet met Franstalige user interfaces en support.”

Samen vooruit

Consumenten verwachten niet alleen in de winkels maar ook online perfect geholpen te worden. De mix met online is essentieel voor het voortbestaan van fysieke retail. Ook door verdere ontwikkeling van same day delivery en bezorging vanuit de winkels ontstaat nieuw perspectief. Robert legt uit: “De naadloze integratie van fysiek en online vraagt fundamenteel andere technologie, we zien dan ook dat retailers versneld hun legacy IT afbouwen om concurrerend te blijven. Steeds meer retailers profiteren van de voordelen van het open ASPOS cloud platform. Complexe IT landschappen vereenvoudigen drastisch door uitfasering van stand alone applicaties en maatwerk interfaces. Het ASPOS platform is open, zodat alle data en services via de Rest API realtime beschikbaar zijn voor applicaties van derden. We hebben de ASPOS Rest API verder uitgebreid naar 450 services.”

Toegevoegde waarde

Valk Solutions ziet dat klanten stap voor stap meer applicaties benutten in de ASPOS suite. Dit geldt zowel voor het winkel domein als ook qua e-commerce en ERP functionaliteit. De vernieuwde ASPOS PDA applicatie gooit bijvoorbeeld hoge ogen om voorraadbetrouwbaarheid te vergroten en omnichannel diensten mogelijk te maken. Onder druk van personeelstekorten kiezen retailers voor electronisch schaplabels (ESL), 100% realtime geïntegreerd in ASPOS. Ook de ASPOS Self Checkout (SCO) blijkt een hulpmiddel om caissières te besparen. Eén medewerker kan een plein vol SCO’s overzien met de ASPOS monitoring app, compleet met fraude controls en nix checks.

Nieuw webshop platform

In 2022 heeft Valk Solutions geïnvesteerd in een nieuw webshop platform op basis van Progressive Web App (PWA) technologie. Vanzelfsprekend is de nieuwe webshop oplossing mobiel geoptimaliseerd en geïntegreerd met de winkels onder één ASPOS databron. Onder andere Bouwmaat, Ekoplaza, Voordeelmarkt en Beauty-X hebben de nieuwe webshop al in gebruik genomen. Kenmerkend voor de nieuwe shops zijn de totale integratie van fysiek en online en hoge Google Lighthouse scores voor snelheid en vindbaarheid. Voor klanten met een webshop van Magento of Shopware heeft Valk Solutions een kant en klare ASPOS plug-in beschikbaar.

Productvernieuwing

Formules zijn naarstig op zoek naar beleving om klanten vaker naar de winkels te trekken en langer in de winkel te houden. Daar speelt Valk Solutions op in met de nieuwe ASPOS Countr foodservice integratie compleet met Deliverect koppeling naar onder andere Thuisbezorgd. Robert vertelt: “Consumenten kunnen zelf op de SCO hun favoriete versnapering samenstellen en tegelijk afrekenen met de rest van de boodschappen. Op hun smartphone kunnen consumenten met QR codes bestellingen plaatsen op het terras, in de winkel, vanuit kantoor of thuis. Alle bestellingen komen realtime binnen op het keukenscherm, geen losse briefjes meer tussen de pannen.”

Mobiel werken

De ASPOS mobiele kassa app is een uitkomst bij piekmomenten in de winkel, om rijen bij de balie te voorkomen. Maar ook om aan de deur af te rekenen bij thuisbezorgen, in marktkramen en pop up stores. Voor de ultieme flexibiliteit is de mobiele kassa verrijkt met de nieuwste pin on glass technologie. Er is geen pin apparaat meer nodig. De mobiele kassa draait op een Android PDA met NFC chip reader waarmee consumenten afrekenen door de betaalpas of smartphone simpelweg tegen het PDA scherm te houden. Het ASPOS BI dashboard is vernieuwd op basis van Qlik Sense. Qlik Sense is user responsive, ideaal op mobile devices.

Organisatie versterkt

De combinatie van klantgerichtheid en technische kennis is een schaars goed. Daarom leidt Valk Solutions specialisten in huis op. Karin maakt zich persoonlijk sterk voor de werving van talent: “Ambitieuze jonge mensen met een retail achtergrond en affiniteit met processen stappen bij ons in, leren het vak en stromen door. Op deze manier kunnen we onze vacatures invullen en mensen langdurig perspectief bieden. In 2022 is een transparant human resources model ingevoerd, zodat onze mensen eigenaar kunnen zijn van hun eigen loopbaanontwikkeling. De gedrevenheid van onze teams zie je mooi terug in de honderden Google reviews met een gemiddelde klanttevredenheid van 9,8.”

Vertrouwen

Dankzij voortdurende doorontwikkeling en partnerships met klanten ziet Valk Solutions het nieuwe jaar met vertrouwen tegemoet. Het begint al goed met uitrolprojecten bij Electronic Partner, Handyman, MAUDD Fashion, Ter Horst van Geel, HBM Machines en Efteling. De verkoop pijplijn is goed gevuld. Een praktische reparatiemodule wordt ontwikkeld om de elektronica branche te ontsluiten. Ook investeert Valk Solutions in vernieuwing van de complexe ordermanagement en supply chain functies in de ASPOS backoffice. Alles om klanten te verzekeren van de beste retail cloud oplossing in de markt, nu en in de toekomst.

Meer weten?

In januari is Valk Solutions te vinden op Horecava (stand 01.231) in Amsterdam en in februari – maart op EuroSHOP (stand 06.G67) in Düsseldorf. Hier worden de nieuwste innovaties gedemonstreerd bij een lekkere kop koffie. Robert rondt af: “Kom langs, u bent van harte welkom.”

Montfoort, januari 2023

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Krijg toegang tot exclusieve informatie. Abonneer nu!

Contact us

We’re here for you.

You can contact us at any time by:

  • Phone on +31 (0)348 431 490

  • Chat with the chat function on this screen

  • Completing the form bellow:
  • You're subscribing!

    That's great!

    Neem contact op

    We staan voor je klaar.

    Je kunt altijd contact met ons opnemen:

  • Telefoon op +31 (0)348 431 490

  • Chat met de chatfunctie op dit scherm

  • Invullen van het formulier hieronder
  • Je schrijft je in!

    Wat fijn!