Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Inventarisen

Deze pagina bevat alle nodige informatie over:

  • Het maken van de jaarafsluiting voor de boekhouding (kasstaat rapportage)
  • Het verwerken van extra veel prijswijzigingen van jouw leveranciers
  • Het inventariseren en waar nodig corrigeren van de voorraad
  • Het uitdraaien van een voorraadwaardering

Gebruik je ProPOSS, bezoek dan deze pagina. We vertrouwen je hiermee van dienst te zijn. Heb je toch nog vragen? Onze klantenservice helpt je graag!

Kasstaat

Dit rapport informeert je over de ontvangsten en uitgaven in een door jouw ingestelde periode waarbij gebruik wordt gemaakt van de dag-afsluitingen. Het rapport geeft informatie over:

  • Journaalposten
  • Specificatie van betaalsoorten
  • Totaal aantal klanten
  • Totaal gegeven korting
  • BTW totalen
  • Groep totalen
  • Omzet rekening Totalen

ASPOS kasstaat

De rapportage KASSTAAT vind je in ASPOS door in het hoofdmenu naar het menupunt RAPPORTAGES te gaan en dan te klikken op KASSTAAT. Kies uw start en einde periode en druk op TONEN.

Instructievideo voor het maken van de kasstaat in ASPOS:

Prijswijzigingen

Wanneer nieuwe productinformatie van de leverancier wordt ingelezen worden er prijswijzigingen aangemaakt. Indien deze informatie via een hoofdkantoor naar de winkel wordt verzonden zal na het verwerken van de prijswijzigingen (afhankelijk van bepaalde instellingen):

  • De prijs in de filialen ook automatisch aangepast worden omdat het hoofdkantoor het prijsbeleid van alle filialen bepaalt. Voor het filiaal worden indien nodig nieuwe labels gemaakt.

OF

  • Worden er per filiaal ook prijswijzigingen aangemaakt voor de producten die daar een status hebben. Zolang deze prijswijzigingen in het filiaal NIET goedgekeurd zijn worden de producten nog steeds voor de OUDE prijs verkocht. Het verwerken van prijswijzigingen gaat in deze filialen NIET

Prijs bij scancode

Bij de scancode van een product kan een prijs opgegeven worden, bijvoorbeeld tabaksproducten. Als de betreffende scancode wordt gescand zal het product voor de hier opgegeven scanprijs afgerekend worden en niet voor de verkoopprijs van het tabblad ‘productgegevens’. Hierdoor is het mogelijk om bij een prijswijziging de oude voorraad voor de oude prijs te verkopen zoals dat bij sigaretten verplicht is. Voor producten met een prijs bij de scancode worden prijswijzigingen aangemaakt. Het verwerken van een prijswijziging heeft dus geen invloed op de verkoopprijs van het product omdat de prijs bij de scancode NIET wordt aangepast. Toch is het belangrijk om deze prijswijzigingen te verwerken omdat de ‘verkoopprijs’ op het tabblad ‘productgegevens’ wordt gebruikt bij verschillende rapportages.

Instructievideo voor het verwerken van prijswijzigingen in ASPOS:

Inventarisatie mogelijkheden in ASPOS

We onderscheiden 3 soorten tellingen, die wij hieronder toelichten:

  • Verschil-tellingU gaat de GEHELE winkel tellen en de NIET getelde producten inclusief negatieve voorraad KUNNEN daarbij op NUL worden gezet.
  • Deel-tellingU gaat een door u ZELF GESELECTEERD DEEL van de winkel tellen en alleen de NIET getelde producten van dat gedeelte worden op NUL gezet. De rest van uw voorraad blijft onveranderd.
  • Nul-tellingDeze telling kan alleen worden uitgevoerd wanneer de winkel DICHT is. Wij raden dit aan alleen te doen wanneer een BALANSBUREAU de telling verricht. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van Valk Solutions.

Bekijk hier de nieuwste tutorials over inventariseren met ASPOS:

Verschil-telling starten:

Inventariseren met een WiFi handterminal:

Inventariseren met een gehuurde datacollector:

Telling afronden:

Niet-getelde artikelen op NUL zetten:

Wat moet u beslist NIET doen tijdens een inventarisatie?

  • Pakbonnen binnen boekenVóór de inventarisatie begint moeten alle pakbonnen verwerkt of verwijderd worden. Daarna geen pakbonnen meer verwerken tot de inventarisatie is afgerond. Producten die tijdens de inventarisatie worden ontvangen moet u controleren en daarna rustig laten staan in een hoekje van het magazijn. Na het afronden van de inventarisatie mogen die producten ingeboekt en in de winkel gelegd worden.
  • Producten verplaatsenOm fouten te voorkomen mogen producten tijdens de inventarisatie NIET worden verplaatst. Ook niet tussen magazijn en winkel. Als er tijdens een aantal avonden wordt geïnventariseerd zorg er dan voor dat aan het begin van de inventarisatie voldoende producten in de winkel liggen voor de gehele periode.
  • Onbekende productenAls er tijdens de inventarisatie onbekende producten worden gevonden de inventarisatie niet onderbreken maar het onbekende product uit de winkel pakken en apart leggen. Dit is om te voorkomen dat u fouten gaat maken door steeds de inventarisatie te onderbreken. Na afloop van de inventarisatie de problemen met de onbekende producten oplossen en de voorraad goed zetten.
  • Klanten helpenAls er wordt geteld met de winkel open is het wenselijk dat de persoon die de telling uitvoert niet wordt gestoord door klanten. Dit is om fouten door iedere keer stoppen te voorkomen

Hulp nodig?

Neem gerust contact op met onze klantenservice via het telefoonnummer 0348 431 490